Boekrecensie: Vuur en as – Sabaa Tahir

Tahir Vuur en as omslag_klein

Boek: Vuur & As

Auteur: Sabaa Tahir

Aantal sterren: 5

Het leven als een Geleerde is niet makkelijk in een wereld waar de Krijgers aan de macht zijn. Het meisje Laia ondervindt dit iedere dag, maar weet zich nog te redden dankzij haar broer Darin en haar lieve grootouders. Totdat er iets verschrikkelijks gebeurt en Darin in de gevangenis belandt wegens verraad. Laia moet hem hoe dan ook bevrijden, en daarvoor gaat ze ver. Zo ver dat ze bereidt is om in ruil voor haar broer te spioneren bij de grootste militaire academie van het Imperium. Hier ontmoet ze Elias, een Krijger die niets liever wil dan deserteren. De twee raken verbonden aan elkaar, en het is het begin van iets wat alles zal veranderen.

Ten eerste, wat een enorme fantasie moet je als auteur hebben om zo’n complete wereld in elkaar te zetten. Het is verbazingwekkend hoe de schrijfster een nieuwe wereld doet creëren waar wezens rondzwerven waar we nog nooit van gehoord hebben. Het is zo gedetailleerd dat je als lezer het gevoel hebt dat het toch echt op onze wereldkaart staat en je er pas geweest bent. Waanzinnig knap.

Daarbij is het onderwerp erg origineel, wat lastig is in een wereld waar vele verhalen wel erg veel op elkaar lijken. Fans van de Hongerspelen & Divergent kunnen hun hart ophalen, want dit boek is zeker een nieuwe topper die onder deze categorie valt. Misschien stijgt hij zelfs boven deze welbekende twee uit. Het is onvoorspelbaar, heeft een ongelofelijk goed plot en blijft boeien tot het einde. Geen enkel stuk is slaapverwekkend en er zijn vele hoofdstukken waarin je al je nagels af wil bijten terwijl je op het puntje van je stoel zit.

Over nagels afbijten gesproken, het komt niet vaak voor dat een boek constant zenuwslopend is. Doordat Laia een enorm moeilijke missie moet voltooien en doordat we ook een kijkje krijgen in het alles behalve makkelijke leven van Elias druipt de spanning van het boek af. Lees hem niet op een dag dat je een enorme to-do list hebt, want geloof me, je komt er niet aan toe.

Kan het allemaal nog beter? Ja. Want de schrijfstijl is ook nog eens heerlijk. Geen lastige woorden (buiten de termen die je gewoon even uit je hoofd moet leren), duidelijke korte zinnen en ondanks het zware onderwerp wordt er ook nog met een vleugje humor geschreven. Het feit dat de hoofdstukken zijn geschreven vanuit Laia’s én Elias’ perspectief, maakt het daarnaast nog lekker speels.

Nee, geen op- of aanmerkingen. Dit boek moet absoluut belanden op je boekenplank. De must read van dit najaar. Wat zeg ik? Van dit hele jaar.

Heb jij even geluk. Ik mag dit waanzinnig goede boek weggeven. Klik hier voor de winactie.

Love, Bente (2)