Boekrecensie: Rebel – Julie Kagawa

9200000047395291

Boek: Rebel (Salon Saga 2)

Auteur: Julie Kagawa

De draak Ember en de rebel Riley zijn ter nauwer nood ontsnapt aan een bijna dodelijke aanval van Lilith, voormalig trainer van Ember én de gevaarlijkste viper van Talon. Het drakenjong keert zich definitief tegen deze drakenorganisatie, en een leven van op de vlucht slaan, altijd alert blijven en dreigend gevaar staat voor de deur. Zal ze Garret kunnen bevrijden uit de handen van St. Joris? En hoe gaat het met Dante, haar broer die bij Talon gebleven is?

Deel twee van de Talon Saga gaat verder waar deel een gebleven is. Ember en Riley slaan op de vlucht voor de organisatie Talon, en dat zorgt al meteen voor veel actie. De spanning die hieruit volgt, blijft aanwezig tot de laatste bladzijde van het boek. Dat is, vergeleken met deel 1 van de serie, zeker een pluspunt.

Jammer genoeg zorgt dit ook voor wat clichés. Doordat het belangrijk is dat er altijd actie in het verhaal blijft, is al snel duidelijk wat er staat te gebeuren. Menig lezer zal de neiging krijgen om het boek zo nu en dan neer te leggen, of zelfs niet meer op te pakken. Je weet immers toch al wat er in het volgende hoofdstuk te lezen valt, waarom zou je dan nog doorlezen?

De driehoeksverhouding, die ook in deel 1 al een belangrijk deel speelde, is nog steeds meer dan aanwezig. Houd je er als lezer van? Dan is er niets aan de hand. Maar ben je wat minder gediend van de constante wisseling tussen de gevoelens voor Garret en Riley, dan kan het behoorlijk wat irritatie opwekken. Mens, kies iemand en blijf daarbij. Simpel als dat, toch? Blijkbaar niet.

Gelukkig blijft de zoetsappige variant van de liefde achterwege. Ondanks de driehoeksverhouding, blijft de echte romantiek op een laag pitje staan en maakt deze plaats voor de echte actie, zoals zware gevechten en complotten.

Daarbij, het mag toegegeven worden, zitten er toch wat onverwachte wendingen in het boek. Vooral richting het einde wordt er informatie prijsgegeven die je als lezer totaal niet aan zag komen. Het maakt je zeker nieuwsgierig naar het volgende deel.

Daarbij is de denkwijze van niet alleen Ember, maar ook Dante, ontzettend goed uitgewerkt door auteur Julie Kagawa. Bij het dichtklappen van het boek begrijp dat je dat Ember een verschrikkelijk grote hekel aan haar broer begint te krijgen, maar kun je je ook inbeelden dat Dante zijn haatgevoelens voor zijn zus moeilijk weet te verbergen. Een gevalletje miscommunicatie tussen de twee draken die perfect is weergegeven.

Een succesvol tweede deel van de serie, die echter onder moet doen voor deel één.

Aantal hartjes: ♥ ♥ ♥

Love, Bente (2)