Boekrecensie: Zigeunergebroed – Pat van Beirs

9200000046267537

Boek: Zigeunergebroed

Auteur: Pat van Beirs

Gent tussen 1815 en 1830, een totaal ander beeld van de wereld dan dat we die nu hebben. Het jonge meisje Romanie, de dochter van een zigeunerin, groeit op in een belangrijke tijd. België wil van Willem I af, Cholera speelt een grote rol en gevechten lijken orde van de dag. Maar persoonlijk heeft Romanie het ook moeilijk. Ze verliest haar moeder, haar vader raakt vermist en ze heeft een drukke baan in de verpleging. Hoe gaat ze om met alle hectiek in Gent?

Het is dat de achterflap van het boek het op een rijtje heeft gezet, anders is het verdomd lastig om te beschrijven wat er nou echt in het boek gebeurt. Zelfs na woord voor woord gelezen te hebben, vraag je je als lezer nog steeds af wat er nu eigenlijk is gebeurt.

Dat komt onder andere door de schrijfstijl, die gerust verschrikkelijk is te noemen. Het boek verdient officieel een plaatsje in het Guinnes Book of World Records voor de langste en meest ingewikkelde kettingzinnen. Daarbij wordt er een overdosis aan informatie gegeven die er totaal niet toe doet. Zo wordt er een halve pagina besteed aan het opnoemen van verschillende namen die vervolgens nooit meer terugkomen in het boek. Waarom?

Daarnaast lijkt er weinig te gebeuren in dit boek. Of beter gezegd: er gebeurt genoeg, maar het is op zo’n manier beschreven dat het er eigenlijk allemaal niet toe doet. Al is er zojuist iets verschrikkelijks gebeurt, de auteur geeft je het gevoel dat het niets is. En dat zorgt ervoor dat het voor de lezer ook aanvoelt alsof er niets aan de hand is. Het demotiveert om verder te lezen, en het is ontzettend lastig om door het boek heen te komen.

Zonde, want de omgeving en de periode waarin het verhaal zich afspeelt, zijn reuze interessant. De kleine beetjes die de lezer aan informatie krijgt over het Gent van deze tijd is geweldig leuk om te lezen. Hoe ging het er een paar honderd jaar geleden aan toe? Daar krijg je zeker antwoord op.

Daarbij is het goed te zien dat de auteur een enorme passie heeft voor het historische Gent. Hij beschrijft Gent alsof hij er zelf in die tijd geweest is, tot in details. En ook Romanie zelf is goed uitgewerkt. Geweldig knap.

Toch vraag ik me af wat dit boek op de plank van young-adult doet. De ingewikkelde kettingzinnen zijn al lastig voor een volwassen persoon, laat staan voor jongeren die écht plezier willen beleven aan een boek. Daarnaast zijn de gruwelijkheden die koelbloedig beschreven worden, de seksscènes niet te vergeten, misschien toch iets te heftig voor jongeren van 16+.

Misschien interessant voor de mens die enorm geïnteresseerd is in het Gent van die tijd, maar zeker niet geschikt voor young adults.

Aantal hartjes: ♥ ♥

Een gedachte over “Boekrecensie: Zigeunergebroed – Pat van Beirs