Boekrecensie: Liefdesbrieven aan de sterren – Ava Dellaira

9200000045983353

Boek: Liefdesbrieven aan de sterren

Auteur: Ava Dellaira

Wanneer Laurel voor een opdracht voor Engels een brief moet schrijven aan een overledene, besluit ze die te adresseren aan Kurt Cobain. Haar zus was namelijk gek op hem, en zij was ook op vroege leeftijd overleden. Laurel besluit na die eerste brief om er nog meer te sturen. Niet alleen naar Kurt Cobain, maar ook naar andere overleden sterren. In deze brieven schrijft ze niet alleen over het gemis van haar zus, maar ook over de liefde, vriendschappen, angsten en haar dagelijkse leven. Zou ze ooit over het verdriet van haar verloren zus heen kunnen komen?

Lees je de allereerste brief naar Kurt Cobain, dan weet je nog totaal niet wat je te wachten staat. Is het echt de bedoeling dat je gedurende het hele boek alleen maar brieven gaat lezen? Maar door middel van deze brieven wordt een verhaal verteld. Het verhaal van Laurel en haar immens grote verdriet, waar je een brok van in je keel krijgt. Dat je tientallen brieven leest naar dode sterren, dat heb je niet eens meer in de gaten. Het verhaal van Laurel, daar draait het allemaal om.

En dat verhaal is prachtig. Met iedere brief naar een overleden ster zie je het gebroken meisje langzamerhand helen. Tussen de lijntjes door leert ze zichzelf te vinden, komt ze erachter hoe belangrijk vriendschappen zijn en ziet ze langzamerhand in dat het leven zonder haar zus ook nog zin heeft. Maar bovenal: dat het niet haar schuld is. De dood niet, het vertrek van haar moeder niet en het verdriet in de wereld niet.

Maar het zijn niet alleen lessen voor Laurel. Ook de lezer krijgt nieuwe inzichten die het hele leven niet vergeten mogen worden. Dat het zo belangrijk is om jezelf te zijn, dat het niet erg is om de draad volledig kwijt te zijn en dat het oké is om verdriet te hebben. Dat het leven niet altijd makkelijk is, maar dat het altijd goedkomt. Ook al komt het niet goed.

En het leven van Laurel mag dan behoorlijk heftig zijn, de schrijfstijl van de auteur zorgt ervoor dat je er binnen no-time doorheen bent. Wat eigenlijk best verdrietig is, want het loslaten van dit boek – en van Laurel – is het laatste wat je wil. Een boek dat iedere jongere in de boekenkast zou hebben moeten staan. Liefdesbrieven naar de sterren heeft mijn hart veroverd.

Aantal hartjes: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

2 gedachtes over “Boekrecensie: Liefdesbrieven aan de sterren – Ava Dellaira