Boekrecensie: De stem van de zee – Mara Li

9200000041015839

Boek: De stem van de zee

Auteur: MarA Li

In De stem van de zee ontdekt Nimue het dagboek van haar lang verdwenen moeder. Door bladzijde na bladzijde te lezen, komt ze iets te weten over zichzelf wat ze nooit voor mogelijk had gehouden. Maar dan is er de verwoestende storm in haar dorp, en gedwongen verlaat ze haar thuis bij de zee, op zoek naar haar moeder met haar broertje Arthur. Zal ze haar ooit weer vinden? En wie is die in mist gehulde gestalte die hun lijkt te achtervolgen?

De stem van de zee bevat alle ingrediënten om het een geslaagd boek te maken. Een meisje met een geheime gave, een verwoestende gebeurtenis die de broer en zus tot een spannend avontuur dwingt en een prachtige omgeving.

En laten we het vooral over die omgeving hebben, want schrijfster Mara Li heeft door haar prachtige omschrijvingen een sfeer gecreëerd die het boek tot een hoger niveau tilt. Het verhaal speelt zich in de toekomst af, waar gevaarlijke stormen het land teisteren. Het mag zich dan in een verre tijd na ons afspelen, dankzij de beschrijving van de dorpjes en de Zwarte Ziekte, geeft het meer het gevoel dat je ergens in het verleden terecht gekomen bent. Heerlijk.

Daarnaast is het meisje Nimue met haar geheime gave interessant om te volgen. Doordat je vanuit de ik-persoon leest en ook haar gedachten meekrijgt, is het makkelijk om je in haar te verplaatsen. Toch is niet ieder personage goed uitgewerkt. Zo blijft de Vale Man (de in mist gehulde gestalte) nog steeds vaag aan het einde van het boek en ben je nog geen stapje dichter bij de redding van haar moeder, laat staan meer informatie over haar oma en het ontstaan van de gave.

Een broer en zus, op zoek naar hun moeder en de lang bewaarde geheimen. Klinkt verdomd spannend toch? Helaas valt dat lichtelijk tegen. Ja, de twee maken heel wat mee onderweg naar hun moeder, maar spannend wordt het niet echt. Er is geen enkel zenuwslopend moment geweest, en het verhaal is een rustig voortkabbelend beekje geweest. Niks, woeste zee.

Dat het weinig spanning bevat, betekent niet dat het verhaal de moeite niet waard is. Het avontuur op zich, de mensen die ze onderweg tegenkomen en de karakterontwikkeling van de hoofdpersonen zorgt ervoor dat heerlijk wegleest. En het moet toegegeven worden: ondanks het gebrek aan spanning, is er wel een enorme nieuwsgierigheid naar het vervolg.

Aantal hartjes: ♥ ♥ ♥

Love, Bente (2)

Een gedachte over “Boekrecensie: De stem van de zee – Mara Li